One week

LOVELY DAY o en vecka sedan jag åkte hemifrån, ja den där underbara dagen ni minns... Hur som helst så har det varit en fantastiskt dag. Strålande solsken, blå himmel, 19 minusgrader, plogsväng, kortsväng, skärning, kantning, rotation, vridande röreslemönster o så vidare. Föreläsningen ikväll handlade om pedagogik o ledarskap, främst gällande barn, o det var intressant faktiskt även om jag höll på o somna så trött jag är. MEN det glömmer vi bort ikväll o ser istället fram emot första utgången på HARRYS. Hej kära Sälen-personal, vi ses ikväll!

Skärning o kantning

19 minus grader idag nedanför backen o då snackar vi typ minus 30 på toppen, minst. Det sa mina fötter ifrån om i dag i alla fall. Jag har nog aldrig frusit så mycket, jag skakade till slut. Lite kort om utbildningen så går det till som så att vi börjar klockan nio varje morgon med skidor o pjäxor på. Sen åker vi fram till tolv, därefter lunchar vi o klockan ett ger vi oss ut i backen igen o åker fram tills tre. Sen har vi en halvtimme på oss o få av oss allt för att sedan ha teori. Igår pratade vi om skidteknik o idag om mekanik. Fysik o fysik o fysik, ja för det är ju verkligen min grej... På fredag har vi teoriprov klockan åtta, hej å hå.

Annars har vi åkt skidor idag. Skärning o kantning, plogsväng, kortsväng o allt. Ja, sen ska ju någon vara sämst i gruppen o den bemärkelsen tar jag hem utan tvekan. Hela gruppen har för tusan tävlingsåkt o allt o där kommer jag direkt från Vångabacken... Men ni ska veta att jag blir bättre, så det går ju på rätt håll i alla fall! Ni vet att träning ger ger färdighet! NU ska jag äta godis, det är jag värd.

Första advent

NU är det full fart med SLAO utbildningarna. Steg ett tar vi oss igenom denna veckan med ett avslutade teoriprov på fredagmorgon. På måndag tar steg två sin början o efter den kursen ska vi både klara teoriprov o uppåk. Det händer alltså mycket nu i backarna o jag svänger med!

Rundguidning genom 32:an

HÄR HÖRRNI, här bor jag o mina stugvänner. Vi i 32:an.
Hallen (numra full med skidor o pjäxor!)
Vardagsrummet (numera vädigt fyllt av juice, nutella, filmer, skräp, disk o så vidare...)
My place o i andra hörnet står Johannas säng, så fint så!
Kökets härliga sida
Toaletten lite sne, vänd datorn!

FLÖRTEN

JAG FÅR INTE prata längre i stugan, för vad jag än säger så säger de att jag låter som en tysk porrstjärna. Annars flyter dagarna på fruktansvärt bra. Träningsvärk i varenda benmuskel har jag idag också efter mina två skiddagar. Igår hade vi vår första av två introdagar med pjäx- o skidköp. Själv köpte jag mig ett par snygga Salomonojäxor o Dynastar skidor, sen en massa vantar o sånt där varmt också. Min Högfjället skiddress har jag också fått, med namn o allt. Man känner sig något proffsig faktiskt! Dagen har gått åt att lära känna mitt lilla Högis-gäng (Högfjället-gäng för er skåningar som inte förstår slangord!). Vi har byggt pepparkakshus, adventsfikat o lärt känna varandra bättre. Imorgon är det första utbildningsdagen o mer om det berättar jag imorgon. GOKVÄLL!

32:an

HÄR har vi den, 32:an! Invändig (nu mera galet julpyntad) sida återkommer jag med. NU är det fredagsmys!

PREMIÄRÅKET AVKLARAT!

TÄNKA sig att det gick att jag också fick min utrustning en dag tidigare än bestämt. Premiäråket är alltså avklarat, i 14 minusgrader dessutom. Det är bra kallt men behagligt. Pågarna åkte till Tandådalen efter att ha tröttnat på de två backarna som är öppna här i Lindvallen, men jag stannade kvar här. Det får bli jag o Gustav idag o än så länge har det gått bra, peppar peppar... Nu är det lunch som gäller o sen trär jag på mig pjäxorna igen. TJING!

25 november o en månad tills den 25 december

GODMORGON på er! Eller ja, här vaknar man visst mitt i natten o får ta sig upp om killarna får bestämma så det är väl bara o hänga på. Frukosten är nyss uppäten o vi ska klä på oss mer kläder. Dagen får vi se hur den slutar. De andra två ska åka skidor men jag saknar utrustning då jag inte får den förrän imorgon o sen börjar utbildningen så jag får väl roa mig. Jag fick reda på igår att vi tränar gratis på Experium så där kan jag ju alltid hänga, eller kan jag skratta åt Alexander o Gustaf när de trillar i backen. Sen ska jag ju i o för sig ringa SJ (Sveriges jävlar), fixa vårt iskalla kylskåp o byta lampor i hela stugan eftersom det är bäckmörkt här. Emilia fixar! HA EN BRA DAG!

Goa gubbar

GOA rumskamrater jag har. Jag kom nyss hem (usch vad det låter konstigt o säga hem!) o när jag tittade in i vardagsrummet låg där två utslagna herrar som med arg blick kollade på mig o utbrast:
- VAR HAR DU VARIT?
- Haha, va? svarade jag.
- DU LOVADE ATT RINGA OSS OM VART DU TOG VÄGEN!! Gå in o borsta tänderna o kom i säng innan två minuter har gått. Vi har varit oroliga o suttit uppe enbart för din skull. Seså, snabba dig.
Det var de det, jag får nog snabba mig i säng.

ALLTING LÖSER SIG

ALLTID LÖSER SIG, det har blivit vår slogan här i 32:an efter att ha sagt det ungefär femhundra gånger idag. Men jag vet något som inte löser sig o det är mobbningen på min vackra skånska. Ja, jag är väl inte allt för förvånad över att jag skulle få höra ett o annat om den men att de förbjuder mig o prata genom att låsa in mig på rummet är väl o ta i. Hemska rumskamrater, se till o ta dig hit nu Johanna! Jag behöver ett kvinnligt stöd, haha!

Nu ska vi snart gå till Sportbaren på Experium o käka kvällsmat. Hamburgare står det tydligen på menyn o jag har redan förvarnat om att jag inte äter grönsaker så de inte ber mig o gå hem när jag säger det till servitrisen ikväll. O när vi ändå pratar mat så var jag o fyllde min första kundkorg idag på ICA. Vi snackar 320 kronor sådär bara för lite mat. Men handen på hjärtat så kändes de riktigt bra o handla själv! Alexander hade dock ett jävla jobb när vi var o handlade innan idag o jag fick fram lite av mina kräsna mategenskaper. MEN blodkorv, det är det bara jag som äter så gissa om jag ska laga det nu... Hämnden är ljuv, fört! Nej, nu ska jag ta på mig långkallingarna. HEJ!

FRAMME!

HALV SEX imorse kom jag fram till 32:an efter att stackars Alexander fick hämta mig. Jag hade en totalt rubbad taxichaufför som mumlade för sig själv hela tiden o var skitsur. Det första han sa till mig var att han skulle släppa mig i Mora för det var vad han hade blivit tillsagd. Jag svarade så gott som att han fått lyfta mig ut från bussen då för jag totalvägrat att ställa mig i Mora vid fem på morgonen o inte kommit någon vart. SJ kundtjänst hade stängt men jag höl humöret uppe o sa åt honom gång på gång att han så snällt fick styra koset mot Gustavtorget då det var dit jag skulle. Ser man till helheten så förstår jag inte problemet med att ens diskutera en sådan sak när vi låg tio timmar efter planerna, fått stå stilla i en buss på en landsväg, varit utan mat hela dagen, släpat väskorna femhundraelva trappor upp o fått se sitt sista tåg rulla ifrån en. Att de ens hade mage att bara säga att de inte skulle köra mig dit jag ville. Jag var tosig!!!!

Men lilla jag fick som jag ville o sitter nu i stugan o väntar på att Alexander ska vakna. Han får nattens hjältestämpel då han fick hämta mig utanför Experium då taxiidioten inte ville köra mer o jag ärligt talat inte visste vart jag skulle bli av. Annars snöar det bra här idag o marken är full av snö. O bilden är tagen ifrån fönstret o jag bor i en precis likadan stuga! Det här kommer bli mysigt!

Dö inte av skratt nu

NI ÄR ETT SKÄMT, SJ!

Det började bra, men sen har det gått utför. Hela vägen till Aneby flöt tågresan på bra o vi höll tiderna. Men sen tog det tvärstopp då lokets båda motorer fått jordfel. Detta innebar att vi inte fick röra oss o blev stillastående i över två timmar. Två timmars försening skulle alltså innebära att jag automatiskt missade mitt andra tåg mot Borlänge men vad personalen ombord sa så skulle det lösa sig.
Informationen var dock gles o folk började bli otåliga. Tio minuter före eventuell fortsatt resa vaknade personalen o fick ur högtalarna att det fanns möjlighet att hoppa på ett tåg på andra sidan spåret med världens jävligaste trappor emellan. Jovisst tänkte jag med mina ton till resväskor. Men jag blev lovad hjälp av konduktören, vad han inte sa då att hjälp för honom visst innebar ett jävla trappsteg. Fly förbannad blev jag o det fick han höra. Hur som helst så hann jag, o min liters svett, med tåget o här fick vi informationen om att ett tåg skulle avgå klockan 14.12. Det skulle matcha mer eller mindre precis med tiden vi skulle komma in men det skulle inte vara några problem o dittan o dattan. Tåget stannar, vi lämnar sista trappsteg OCH får se tåget vi skulle med sakta rulla iväg. AHHHHH vad arg jag var o hade jag bara fått chansen hade jag mulat lokföraren med värsta snöbollen, helt i is. Nu var vi alltså fast i Mjölby.
Efter en halvtimmes väntande inne på stationen med värsta snöstormen ute kom en buss o hämtade upp oss. Vi steg på, hela utan någon SJ-personal. Helt ovetande började vi rulla iväg. Vi fick informationen om att den skulle ta oss till Örebro. Sen har den informationen ändrats tre gånger o se naste infon är Motala. Nu är det bara så att vi har stått still på en liten landsväg här sedan klockan halv tre. Ja, exakt sex o en halv timme. Det är ett rent skämt! Först var det en olycka som orsakade köerna, sen löstes det o då fann man nästa olycka o när den nu var löst jublade vi men vad vi inte visste då var att långtradarna frusit fast i marken o spann bara runt runt på frusen mark. Helt jävla magiskt! Bergningsbilar kallades in men man fann inga. Men nu är vi precis i rullning igen, o vi får väl se hur länge det varar denna gången... Hungrig är jag också då jag inte ätit ett skvatt på hela dagen för någon mat kunde väl SJ ändä inte leverera? Ni suger duktigt o det ska ni få veta imorgon! Fullständigt odugliga!
Vad som händer härnäst är inte riktigt solklart men senaste informationen var att bussen ska ta mig hela vägen till Sälen. Ja, o busschauffören är sur för han skulle slutat jobba klockan åtta. Land o rike ska jag alltså färdas med denna buss där det dessutom är stopp i toaletten. O ja, mitt stopp är sist så om jag har tur är jag väl framme någongång vid fyra inatt? Lys dig Alexander när jag kommer o bankar på stugan! Sammanfattningsvis så har jag alltså, efter att ha varit på resande fot sedan tio imorse, fortfarande närmre hem än vad jag har till Sälen. Ni är ett skämt, SJ!
O en sak till, vi står still igen. En traktor har blockerat vägen.

Länge leve SJ!

FÖR er intresserade så står jag fortfarande still på samma plats som för två timmar sedan. Senaste informationen är att det är på väg bussar från Jönköping hit för att ta oss till Stockholm. O ja, här är snöstorm så det kan ju bli en upplevelse. Har jag tur anländer jag till Sälen inatt någon gång, men jag ska nog inte ropa hej än!

Det började ju bra...

DET går ju bra det här.... Nu har vi strax stått still i Aneby i en timme då lokets båda motorer har gått isönder. Lyckat! För tillfället skulle jag alltså suttit på mitt andra tåg på väg mot Borlänge från Mjölby men istället sitter jag kvar här o fryser tårna av mig. Någon information på hur min fortsatta resa ser ut kan jag inte svara på, men fram lär jag väl komma i alla fall. Hungrig är jag också. Dock får jag tacka SJ för den fantastiska Ahlgrens bilar påsen samt mitt lilla choklad som de bjöd mig på, även om jag stod redo att betala framme i bistron. Inte för att det hjälpte mig till Mjölby men ändå. Jag återkommer!

Snowflakes

JAG ser bara mer o mer snö utanför fönstret på tåget ju längre jag åker. Förövrigt är jag rastlös, men det är inget ovanligt när vi pratar Emilia Persson.

I'm on my way

JAG ÄR PÅ VÄG! Äntligen. Tåget har rullat iväg från Hässleholm, pappa har lämnat tåget efter att ha hjälpt mig bära på alla väskor. Vid nästa tågbyte har jag anlitat en lyftkran till hjälp för jag orkar inte bära allt själv. Väskorna, de två största, väger ungefär ett ton stycket o sen har jag två till utöver det. Haha, jag skrattar till o med själv när jag ser mig! Hur som helst så är jag alltså på plats, vagn fem o plats 48, där hittar ni mig. Jag är på väg.

"Oh, vad jag kommer sakna dig! /Clara ♥"

TIDEN är snart inne. Snart sätter jag mig på tåget mot Sälen o kylan. Snart! Om tio timmar rullar vi, ja om nu inte snökaoset sätter stopp för det hela. Tydligen är flera tåg inställda ikväll på grund av det vita, men det ska nog gå bra. Packningen går väl sådär. Väskorna är proppfulla i alla fall o jag fruktar för att stänga dem imorgon. Ja, sen har jag säkert glömt det allra viktigaste o det lär jag väl komma på när tåget lämnat perrongen. Äh, allt löser sig. Flickorna fick också säga hejdå till mig o de har skrivit söta små brev till mig som jag kommer le åt länge. Som jag kommer sakna de små liven!
I'm ready to go!

00.00

IMORGON ÅKER JAG!

Var i hela friden börjar man?

VILKET skämt det är o packa! Jag vill ju ha med mig allt allt allt. Jag fick precis mig ett ryck o började lägga fram vad jag kände skulle följa med mig uppåt o allt slutade i ett berg högre än Mount Everest. Lycka till Emilia, lycka till... O Amanda, våga skratta!

Hur som helst, om nio timmar inleder jag min sista dag för året på Biltema. Det kommer faktiskt kännas lite konstigt att inte styra bilen dit mer, jag hittar ju vägen blundandes numera. Något sorgligt. Vi inleder alltså söndagen strax. Dagen som jag också ska hinna bli klippt på, packa något mer utförligt samt säga hejdå till mina fina fina vänner med middag o mys. Puss på er!

F R E D A G

O DÄR var min sista veckodag på Biltema slut för detta året! Nu ska jag fredagsmysa!

Goding Carro

TRE dagar kvar på Biltema. FEM dagar tills jag lämnar tryggheten. Imorgon ska jag bjuda på tårta så att de kan fira att jag försvinner. Men det första jag ska göra imorgon när jag vaknar är o ta mig in till stan o frukostmysa med mina vänner. Sophia o Rebecka. Fina vänner.

TÅGBILJETTEN ÄR MIN

OKEJ, nu finns det ingen återvändo. Tågbiljetten är bokad o betalt! Jag lämnar kära Kristianstad, eller Hässleholm rättare sagt, på tisdag klockan 09.57 o landar i Sälen strax efter åtta på kvällen. Tre tågbyten, ett bussbyte som sista färdmedel o en massa tåg/buss-tider som måste klicka exakt! Ja, att jag sen ska rulla två hårda resväskor o bära tre andra väskor samtidigt som jag gör dessa byten kan nog bli en syn för ögat. Äsch, det löser sig! Godnatt!

Smile

VET NI VAD? Idag har jag köpt en kamera åt mig så jag kan förgylla varje ögonblick bland snön. Sen har jag varit o storhandlat allt nödvändigt. Nu ska jag bara packa ner allting i mina resväskor (!), ta de x antal mil härifrån o packa upp igen. Shit, jag åker om sex dagar. Nu kommer snart fina Therese o så ska vi onsdagsmysa.

EN VECKA

JOBBDAGS igen efter min långledighet. Sista veckan. Sista sex dagarna. Om en vecka exakt sätter jag mig på tåget som ska ta mig till Sälen, tisdag nästa vecka. Sen ser ni inte mig förrän i maj nästa år igen. Hur som helst så ska jag jobba tio till kvart över sju denna dag o efter jobbet ikväll ska jag ut o äta med fina vänner för ett sista hejdå på ett tag. Emma o Josefine. Puss

Värdskapet

GODKÄND GODKÄND GODKÄND!

Lillasyster

AMANDA
DIG älskar jag varje dag, året om.
Du är världens finaste, min lillasyster.

Fin familj

JAG har haft en mysigt mysig dag med planka o våfflor men framförallt en fin familj.

Emilia-dagen

DET var ett jäkla tragg om fars dag hit o dit, Emilia-dagen borde ju faktiskt gå före. Fast det förstås, inte före min pappa. Han är världens bästa alla kategorier. Puss!

Amanda Amanda

LILLA vän, idag tänker jag lite extra på dig.
Puss o var rädd om dig!

ONEPIECE

FÖRRESTEN, denna mysiga jumpsuit hänger numera i min garderob vill jag lova. Den ska jag flytta in i Sälen. Ni vet, jag åker om tio dagar. Galet!

It's real

FRÅGA mig inte hur jag o lillasyster Frida hamnade i köket ikväll. Ja, Frida är väl i o för sig duktig men jag är ju totalt värdelös på allt som har med mat o göra. Men Frida satte mig i uppgift med o öppna konservburkar, det var väl vad jag dög till o klarade av! Gott blev det dock. Choklad är jag dock en jävel på o äta. Där är Frida i underläge vill jag lova, även om hon o Matilda kom hem med värsta godisskålen precis. Men ändå. Idol nu, haj!

Fan, det är ju fredag idag

UNDERBAR KÄNSLA att vakna o veta att man inte har ett enda dugg att passa tid till idag. Istället ligger jag kvar i sängen o lyssnar på Take thats The flood. Snart blir det väl lite frukost i magen sen ska jag ringa hundraelva samtal så jag kan få lite ordning på saker o ting innan jag åker från Skåne. Det fixar jag! Pusshaj o ha en bra dag!

Fina Alexandra

ALEXANDRA är mysig hon. Likaså Mysteriet på Greveholm. Ja, o chokladbollar, smörpop o julmust. Godnatt!

En rätt håret-för-ansiktet-kväll

MEN fantastisk rolig

And a dream

SISTA jobbdagen idag sen är jag låååångledig! Fantastiskt skönt! Att jag sen jobbar på lördagkväll kan vi blunda lite för. På tisdag när jag går på min sista vecka på ett halvår på Biltema ska jag gråta en skvätt för jag kommer trots allt sakna många fina arbetskamrater där. Jag är lite depp för tillfället också men av helt andra anledningar o de åtgärdar vi på måndag eller tidsdag! Puss från Taylor Swift

Snart snart snart

KÄNSLAN pekar tummen upp
Reach for me

VÄRDSKAPET

OKEJ, så här är det! Kring den tjugonde november lämnar jag Kristianstad för jobb i Sälen, Lindvallen/Högfjället, i ungefär ett halvår. Jag kommer att jobba som skidlärare i Högfjället och receptionist på Högfjällshotellet. Nu innan ska jag genomgå ett prov genom datorn som tar upp mer eller mindre allt som har med Skistar att göra o detta började jag med idag. Puh o lite till vilken kurs! Åtta timmar tar det allt som allt, men det är bara det att man måste föra anteckningar hela tiden vilket drygar ut tiden något till. Hur som helst så kom jag igång idag o måste fortsätta snart igen, jag har tjugofyra dagar på mig till. Precis lärde jag mig om affärsidéerna kring hela Sälen-området. HEJA MIG!

T-BAREN

GUD vilka intensiva dagar jag har haft, framförallt när det gäller jobb o det visade sig igårkväll efter jag gick hem från Biltema. Öh. Men i helhet har jag haft det bra! Biltema har jag hunnit med fem dagar denna veckan, jag har tränat flickorna plus att jag har jobbat på Ladies night i lördags o fy attans vilket drag det var där! Räkna med att det var sista gången jag gick iklädd jobbkläder på det evenemanget. Efter jag slutat den kvällen besöktes T-baren för sista gången detta året samt halva nästa år o fy fan vad jag hade roligt! Det är ju nästan så man kommer sakna kön in där... T-baren i all ära o alla ni som gjorde kvällen så bra en ännu större ära! Nu ska jag äta frukost, HEJ!

TRE

OM EXAKT TRE veckor befinner jag mig i Sälen, bland snö o förhoppningsvis härliga människor! Det går fort nu o attans vad mycket som ska hinnas med innan jag rullar uppåt! Ikväll har jag umgåtts med Alexandra, Emma o Tess. Kina-mat, Idol o onyttigheter. En perfekt fredag! Imorgon ska jag jobba på Biltema från nio till tolv o på Arenan från kvart över tolv till midnatt, sen ska jag dansa för sista gången i Kristianstad. Det ser jag fram emot ungefär lika mycket som smör smälter i solsken! Nu ska jag sova gott, godnatt!

Jag måste sluta handla

PAPPA virrar på huvudet varje gång jag kommer hem med en ny påse numera o jag försöker trycka fram från mamma att han ska ge mig feedback om att det var fint o det var fint o det var fint. Mest så inte mitt samvete tryter. Jag måste sluta handla! Största turen ligger faktiskt i att jag inte slutar tidigt fler dagar i veckan än just denna onsdag. Denna ljuvliga onsdag. Alla andra dagar i veckan slutar jag inte förrän kvart över sju ju, o då har affärerna redan hunnit stänga. Men men men, på onsdagarna går jag aldrig ifrån mitt varuhus senare än fyra. Lovely!
Idag fick jag hem mitt andra par skor på två dagar. Grattis Emilia, du vann nyss en suck till! Igår blev det ett par kängor från Bianco i idag ett par snyggingar från Scorett. Jag har suktat efter båda paren alldeles för länge men nu är de mina! Kängorna som jag köpte igår är faktiskt ett par nödvändiga skor nu inför Sälen (eller ja, vi kan ju sänka ångesten någon grad genom att tänka i de banorna!). Riktiga varma o för jävla snygga som kommer värma gott med en raggsocka i! Ja, igår var förresten jag o småsystrarna i Malmö o Lund o irrade rundor o den dagen går inte att beskrivas i ord o nu undrar ni säkert varför o det tänker jag låta er fortsätta göra! Klackisarna köpte jag idag på Scorett o är värda varenda krona. DET TYCKER I ALLA FALL JAG! Godnatt!

Fina vänner

NOVEMBER

ÄNTLIGEN november månad o hjälp, redan november! Snart är det julafton... Det händer mycket nu o det känns bra bra bra!